Головне управління ДПС
у Сумській області
Ключові слова
Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua

Відбувся сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія»

опубліковано 21 червня 2022 о 10:12

 Відбувся сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» за участю   начальника управління контролю за підакцизними товарами   Головного управління ДПС у Сумській області Миколи ОЛЕНИЧА  на тему "Адміністрування акцизного податку в умовах дії воєнного, надзвичайного стану"

Шановні громадяни та платники податків! Доводимо до вашої уваги відповіді на більш поширені запитання, отримані від абонентів під час проведення телефонного спілкування

 Питання.

   Доброго дня, чув про перенесення термінів сплати акцизного податку з роздрібного продажу тютюнових виробів на виробників та імпортерів таких виробів. Яким нормативним актом це передбачено та на які дати перенесено?

 Відповідь.

     Законом України від 15.03.2022 № 2134-IX «Про внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України та інших законодавчих актів України» змінено дату введення в дію змін до Бюджетного кодексу.

     Наразі новий механізм сплати та зарахування акцизного податку з реалізації тютюнових виробів перенесено із 01 січня 2023 року на 01 травня 2022 року.

      Нагадуємо, що новий механізм справляння роздрібного акцизу полягає в перенесенні обов’язку сплати податку з роздрібних торговців тютюновими виробами за ставкою 5 відс., на виробників або імпортерів цих товарів, які мають сплачувати 5 відс. акцизу з товарів, проданих через власні роздрібні магазини або з продажу таких товарів іншим оптовим або роздрібним субʼєктам господарювання.

 Питання.

    На які підакцизні товари встановлено нульову ставку акцизного податку на період воєнного стану на території України?

 Відповідь.

      Законом України від 15.03.2022 № 2120-IХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» внесені зміни до Податкового кодексу України (далі – ПКУ), зокрема, підрозділ 5 розділу ХХ «Перехідні положення» доповнено новим пунктом 41 і яким  передбачено тимчасове, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, встановлення нульової ставки акцизного податку на такі підакцизні товари за кодами згідно з УКТ ЗЕД:

    - бензини моторні: бензини моторні з вмістом свинцю 0,013 г/л або менше: із вмістом не менш як 5 мас. % біоетанолу або не менш як 5 мас. % етил-третбутилового ефіру або їх суміші; інші бензини; інші нафтопродукти;

    - важкі дистиляти (газойль);

    - скраплений газ (пропан або суміш пропану з бутаном) та інші гази;

    - бутан, ізобутан.

 Питання.

    Я безоплатно передав на потреби військових бензин. Чи потрібно мені про це звітувати до податкової, адже я його не реалізовував?

 Відповідь.

     Відповідно до п. 69.5 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України операції з добровільної передачі або відчуження, або вилучення підакцизних товарів для потреб забезпечення оборони держави та функціонування інших, визначених цим пунктом, сфер держави (без попереднього або наступного відшкодування їх вартості) для цілей оподаткування, не вважаються операціями з реалізації. Враховуючи зміни до п. 216.3 ст. 216 ПКУ, по зазначених операціях не виникатиме податкове зобов’язання.

     Звертаю увагу на те, що у випадку отримання особою грошового відшкодування за передані підакцизні товари, зазначена дія буде автоматично вважатися реалізацією.

 Питання.

Як вести облік тютюнових виробів  з урахуванням змін в оподаткуванні акцизним податком з роздрібного продажу?

 Відповідь.

    У звʼязку з впровадженням нового механізму сплати та зарахування акцизного податку з реалізації тютюнових виробів у субʼєктів господарювання які здійснюють роздрібний продаж тютюнових виробів виникає необхідність ведення окремого обліку тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну залежно від дати їх виробництва, та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, а саме необхідно окремо відображати в бухгалтерському обліку та обліку у місці торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, вироблених до та після 01 квітня 2022 року, а також рідин, що використовуються в електронних сигаретах виготовлених до та після 01 січня 2022 року.

 Питання.

     Роз’ясніть, у якому випадку не виникає обов’язок додаткового отримання ліцензії на право оптової та/або роздрібної торгівлі?

 Відповідь.

    Питання додаткового отримання ліцензії на право оптової та/або роздрібної торгівлі не виникає при отриманні пального виключно для потреб власного споживання чи промислового перероблення й для тих, хто не є розпорядниками акцизних складів – платниками акцизного податку з реалізації пального – не виникатимуть обов’язки:

     - отримання ліцензії на право здійснення оптової або роздрібної торгівлі пальним;

     - реєстрації платниками акцизного податку та реєстрації акцизних складів;

     - врахування обсягів пального, безоплатно переданого на зазначені потреби, при обрахунку обсягів, які суб’єкти господарювання мають право отримати протягом року на зберігання з метою використання виключно для потреб власного споживання (1 000 кубічних метрів та платник єдиного податку четвертої групи – 10 000 кубічних метрів).

 Питання.

    Під час воєнних дій на нашому підприємстві частково зруйновано склад з пальним. Які мої дії як відповідального за склад щодо обліку втраченого пального?

 Відповідь.

     Відновлення обліку пального та спирту етилового на акцизних складах, які є частково зруйнованими та розташовані в районах проведення бойових дій або на тимчасово окупованих територіях збройними формуваннями Російської Федерації здійснюватиметься на підставі даних інвентаризації, проведеної після закінчення дії воєнного стану (п. 69.13 підрозділу 5 розділу ХХ Податкового кодексу України).

     Потім розпорядникам акцизного складу за результатами проведеної інвентаризації необхідно скласти та подати для реєстрації до ДПС електронні документи, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, як це передбачено ст. 230 ПКУ, а саме:

      - довідку про зведені за добу підсумкові облікові дані щодо обсягів обігу (отримання/відпуску) та залишків спирту на акцизному складі виробника спирту та/або виробника окремих видів продукції, затверджену наказом Міністерства фінансів України від 27.01.2021 № 43;

      - довідку про зведені за добу підсумкові облікові дані щодо обсягів обігу (отримання/відпуску) та залишків пального на акцизному складі пального, затверджену наказом Міністерства фінансів України 27.11.2018 № 944.

      - скласти та подати для реєстрації акцизні накладні на обсяги втраченого пального (код операції для складання в одному примірнику 2 – втрачене, зіпсоване, знищене пальне (п. 214.7 ст. 214 та п. 216.3 ст. 216 розділу VI ПКУ).

      - привести у відповідність дані (актуалізація даних) щодо зареєстрованих акцизних складів, розташованих на них резервуарів, витратомірів-лічильників та рівнемірів.

 Питання.

     Чи передбачена відповідальність платникам з роздрібного продажу підакцизних товарів до місцевих бюджетів, якщо допущені порушення термінів звітування та сплати задекларованих зобовʼязань у період дії воєнного стану?

 Відповідь.

     Враховуючи зміни, внесені Законом України від 12.05.2022 № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», визначено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов’язки щодо дотримання термінів сплати акцизного податку, подання звітності звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 27 травня 2022 року, за умови подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податку у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

 Питання.

    Наразі неможливо під час воєнних дій подати е-документи про залишки пального. Що робити у такому випадку?

 Відповідь.

     За відсутності під час дії воєнного стану можливості своєчасно подавати електронні документи, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, платники звільняються від відповідальності в разі їх подання протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Питання.

    Розкажіть, у якому випадку не виникає податкове зобов’язання щодо втраченого підакцизного товару (продукції)?

 Відповідь.

    Згідно з п. 216.3 ст. 216 Податкового кодексу України податкове зобов’язання щодо втраченого підакцизного товару (продукції) не виникає, якщо:

    а) платник податку документально зафіксував ці втрати та надав контролюючим органам необхідні докази того, що відповідний підакцизний товар (продукцію) утрачено внаслідок аварії, пожежі, повені чи інших форс-мажорних обставин і його використання на митній території України є неможливим;

    б) підакцизний товар (продукцію) утрачено внаслідок випаровування в процесі виробництва, обробки, переробки, зберігання чи транспортування такого товару (продукції) чи з іншої причини, пов’язаної з природним результатом;

    в) підакцизний товар (продукцію):

     - примусово відчужено або вилучено для потреб держави відповідно до Закону України від 17.05.2012 № 4765-V «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану», за умови якщо у майбутньому його попереднім власником або уповноваженою ним особою не буде здійснено заходів щодо отримання компенсації за примусово відчужений підакцизний товар (продукцію);

     - передано Збройним Силам України та добровольчим формуванням територіальних громад, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави, органам місцевого самоврядування, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладам охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій без попереднього або наступного відшкодування їх вартості;

    - надано як гуманітарну допомогу.