Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Інтерв'ю в. о. начальника Головного управління ДПС у Сумській області Бориса АКІМЕНКА на тему: «Алгоритм дій у разі припинення державної реєстрації платника податків ФОП чи переходу на облік до нової податкової в умовах воєнного часу»

опубліковано 25 жовтня 2022 о 13:26

У всіх сферах життя суспільства відбулися суттєві зміни, викликані необхідністю пристосовуватися до умов воєнного стану, який діє з 24 лютого і до нині. У зв’язку з цим, у підприємців виникає безліч запитань щодо особливостей ведення бізнесу в воєнних умовах, у тому числі, як здійснюється припинення підприємницької діяльності під час війни чи переходу на облік до нової податкової та яка послідовність дій щодо сплати податків і зборів в такому випадку, - про це зазначив в. о. начальника Головного управління ДПС у Сумській області Борис АКІМЕНКО в ході спілкування з представниками ЗМІ Сумщини.

Головне управління ДПС у Сумській області надає відповіді на поширені питання, які сьогодні виникають у бізнес спільноти у зв'язку з припиненням підприємницької діяльності чи переходом на облік до іншого територіального органу податкової.

Який сьогодні алгоритм дій у разі припинення державної реєстрації платника податків ФОП?

Алгоритм дій щодо цього питання залишився не змінний з мирних часів. Хоча хочу зазначити, що сам процес закриття бізнесу для ФОПів на час дії воєнного стану має дещо спрощений характер.

По-перше, хочу зазначити, що фізична особа позбавляється статусу підприємця з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності.

Підставою для зняття підприємця з обліку у відповідному контролюючому органі є відомості про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності.

Для державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця подається заява про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця за її рішенням.

Особа втрачає статус ФОП з дати внесення відповідних відомостей в Єдиний державний реєстр, тобто протягом доби після подання заяви держреєстратору.

При обставинах, коли підприємницька діяльність припиняється у зв’язку із смертю ФОП, до заяви необхідно додати копію свідоцтва про смерть.

Хоча на період дії воєнного стану та ще протягом 30 днів після його закінчення/скасування Мінюстом зменшена кількість держреєстраторів, які, у тому числі, здійснюють розгляд заяв від ФОП про припинення підприємницької діяльності, проте внесення змін щодо інформації  про підприємця через веб-портал здійснюється в пріоритетному порядку.

Які установи здійснюють державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності, тобто куди ФОП має звернутися?

Державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності здійснюють центри адміністративних послуг при органах місцевого самоврядування; реєстратори територіального відділення Міністерства юстиції України; державні або приватні нотаріуси, які приймають заяви та проводять реєстраційні дії.

Процес закриття бізнесу під  час війни спростився. Що саме? І які етапи завершення підприємницької діяльності необхідно пройти ФОПу?

Так, процес закриття бізнесу для ФОПів під час війни має спрощений характер.

При прийнятті рішення про закриття бізнесу підприємець має здійснити наступні кроки.

Як я вже зазначав, необхідно подати держреєстратору (особисто чи в онлайн-режимі) заяву про припинення підприємницької діяльності. Зауважу, що якщо ФОП робить це через свого офіційного представника, то заява подається з нотаріально завіреною копією документа, що засвідчує право представника звертатися до держреєстратора від імені підприємця.

Далі необхідно закрити бізнес-рахунки в банківських установах та розрахуватися з усіма контрагентами ФОП. Сплатити податки та збори.

Після цього  ФОП подає звітність в територіальне відділення податкової та повинен отримати акт звірки Пенсійного фонду.

Наступним етапом є зняття підприємця з обліку платників ЄСВ.

Для цього необхідно здійснити розрахунок з Пенсійним фондом України. При наявності найманих працівників, ПФУ протягом десятиденного терміну здійснює перевірку вірності нарахування та виплати ЄСВ підприємцем та надає акт перевірки для подальшого розрахунку. Якщо підприємець не має найманих працівників, то він повинен подати звіт до ПФУ про податкові нарахування за рік.

ПФУ при зверненні ФОП повинен видати довідку про відсутність заборгованості в триденний термін.

Зняття ФОП з обліку платників ЄСВ здійснюється органом ПФУ на підставі інформації від держреєстратора при відсутності заборгованості зі сплати ЄСВ.

Варто зауважити, що підприємець має право отримати довідку про відсутність заборгованості не тільки в Пенсійному фонді, а й від Податкової служби України.

Як провести процедуру припинення підприємницької діяльності ФОП онлайн?

Для припинення діяльності ФОП онлайн потрібно скористатися Порталом Дія та пройти кілька кроків:

- Зареєструватися чи авторизуватися (якщо вже зареєстровані) у кабінеті громадянина на diia.gov.ua за допомогою кваліфікованого електронного підпису.

- Заповнити онлайн-форму на отримання послуги. Вся важлива інформація вже зберігається в системі – її потрібно лише перевірити, чи вона вірна, та підписати заяву за допомогою кваліфікованого електронного підпису.

- Підписану заяву буде автоматично надіслано до реєстратора.

- Статус заяви можна перевірити у кабінеті громадянина. Повідомлення про закриття ФОП з’явиться у кабінеті та буде відправлено на адресу електронної пошти.

Тут хочу звернути увагу платників, що заява та документи для державної реєстрації в електронній формі подаються з обов’язковим накладенням заявником власного кваліфікованого електронного підпису.

Реєстратор вносить інформацію про закриття ФОП до ЄДР та інформує податковий орган, де було зареєстровано фізичну особу-підприємця, що ФОП закрито.

Якщо особа працювала за спрощеною системою оподаткування, її буде виключено з реєстру платників єдиного податку й реєстру платників податку на додану вартість (ПДВ).

Докладніше за лінком https://www.kmu.gov.ua/service/pripinennya-fop

А якщо ФОП не планує зніматися з реєстрації, а тільки хоче змінити місце знаходження?

Якщо ФОП хоче  змінити тільки місцезнаходження то йому також необхідно звернутися до держреєстратора та подати заяву про внесення відповідних змін. Держреєстратор протягом 24 годин вносить відповідні зміни, а потім видає нову виписку з державного реєстру. Оновлена інформація передається до податкової служби. Зміни про місцезнаходження також можна внести онлайн через портал Дія.

Платники податків з окупованих областей, де ведуться бойові дії, після зміни адреси реєстрації переходять на обслуговування до податкового органу за новим місцезнаходженням без залишення їх на обліку за попереднім місцезнаходженням, тобто автоматично обліковуються як платники податків за основним місцем обліку у ДПІ за новою податковою адресою.

Подання звітності після перереєстрації здійснюється за основним місцем обліку платників.

Платники податків з інших територій та територій, де ведуться бойові дії, після зміни адреси реєстрації обліковуються:

за попереднім місцезнаходженням - до закінчення бюджетного періоду;

за новим місцезнаходженням - з наступного бюджетного періоду.

Податки і збори до закінчення поточного бюджетного періоду такі платники сплачують за місцем попередньої реєстрації, а єдиний внесок - за новим.

Якщо платник податків створює чи відкриває об'єкт оподаткування на території адміністративно-територіальної одиниці, де він не перебуває на обліку, то такий платник зобов'язаний стати на облік за неосновним місцем обліку у контролюючому органі за місцезнаходженням нового об'єкта. Для цього необхідно подати заяву за формою 17-ОПП або повідомлення про об'єкти оподаткування – 20-ОПП.

У контролюючому органі за неосновним місцем обліку платник податків сплачує всі податки та збори, подає податкові декларації та виконує інші обов'язки платника податків.

Як ведеться облік фізичних осіб - підприємців, які змінюють адресу реєстрації та що з виконання підприємцем своїх податкових обов'язків?

Звертаю увагу, що втрата фізичною особою підприємницького статусу не означає автоматичного зняття з обліку в органі ДПС.

Після державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізична особа продовжує обліковуватись у контролюючих органах як фізична особа - платник податків, яка отримувала доходи від провадження підприємницької діяльності.

Крім того, вона повинна: забезпечити остаточні розрахунки з податків від провадження підприємницької діяльності та в установлені строки подати відповідному контролюючому органу ліквідаційну звітність за рік, у якому проведено державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності ФОП.

Важливою умовою завершення підприємницької діяльності є виконання ФОП своїх зобов’язань з виплати податків, подання звітності, а також сплати зборів.

Залежно від обраної системи оподаткування, підприємці можуть бути платниками податків на загальній або спрощеній системі.

Якщо ФОП є платником ПДФО і військового збору, то потрібно надати декларацію за звітний період.

Нагадаю, що підприємці на загальній системі подають декларацію за календарний рік.

Після подання декларації необхідно сплатити ПДФО та військовий збір. Допустимий термін сплати – 10 днів після граничного терміну подання звітності.

Для «єдинників» 1 і 2 груп звітний період – календарний рік. 

Платники ЄП 3 групи звітують раз у квартал.

Підприємцям 1 і 2 груп необхідно сплатити ЄП, здійснивши авансовий внесок до 20 числа поточного місяця. При цьому варто пам’ятати, що навіть при поданні заяви про припинення підприємницької діяльності необхідно буде сплатити податкові нарахування до кінця місяця, в якому було зареєстровано заяву.

Таким чином, якщо підприємець подав заяву державному реєстраторові в перших числах місяця, він все одно повинен повністю сплатити авансовий внесок до 20 числа.

ФОПи 3 групи на спрощеній системі мають сплатити ЄП протягом 10 днів після останнього дня подання декларації за звітний період.

Що стосується сплати єдиного соціального внеску «за себе», то підприємець має сплатити його за період з подання попередньої звітності та до дня подання ліквідаційної форми звіту з ЄСВ.

 

Що з РРО/ПРРО та банківськими рахунками?

Якщо суб’єкт господарювання використовує РРО, то у разі зміни місця реєстрації він повинен ще й перереєструвати касовий апарат та внести зміни до ліцензій і не забути подати повідомлення про об’єкти оподаткування за формою 20-ОПП. Бізнес-рахунки в банківських організаціях закриваються при знятті з обліку підприємства, як уже зазначалося.

Підбиваючи підсумки надання відповідей на поширені питання, в. о. начальника Головного управління ДПС у Сумській області Борис АКІМЕНКО  акцентував, що припинення підприємницької діяльності за умови дії воєнного стану має спрощений характер. Заява в Єдиний державний реєстр хоча й фіксує факт припинення підприємцем господарської діяльності та знімає з нього статус ФОП, проте не звільняє його від покладених на нього податкових зобов'язань. Реєстрація такої заяви в ЄДР не знімає особу з обліку платників податку. Тож офіційне закриття бізнесу можливе лише при сплаті всіх податкових нарахувань.

Звертаючись через ЗМІ до представників бізнесу, які переїхали до Сумської області та розпочали тут діяльність, посадовець закликав їх проявити свою податкову культуру, прийти до податкового органу та провести процедуру перереєстрації.