Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Інтерв'ю начальника управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС у Сумській області Світлани КРАСНЮКОВОЇ

опубліковано 30 липня 2025 о 08:45

Війна, на жаль, щодня приносить нові випробування українському бізнесу. Одним із найскладніших аспектів є знищення або втрата матеріальних активів внаслідок бойових дій. Як це впливає на податкові зобов'язання підприємств, зокрема з ПДВ? Чи потрібно нараховувати податок, якщо майно було зруйновано не з вини власника? Як законодавство регулює оподаткування втрачених активів, які винятки діють у період воєнного стану та на що слід звернути увагу платникам податків, що зіткнулися з подібними втратами?

Роз'яснення з цих надзвичайно важливих питань надасть Світлана КРАСНЮКОВА, начальник управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС у Сумській області.

Почнемо з основ: Війна, на жаль, може знищити або пошкодити майно. Розберемося простими словами, що є об'єктом оподаткування ПДВ та як Податковий кодекс України регулює ці складні ситуації.

Відповідь: Зазвичай, якщо ви постачаєте (продаєте) товари чи послуги на території України, це є об'єктом оподаткування ПДВ (підпункт «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ).

Якщо ви самостійно вирішили ліквідувати (списати) основні засоби (наприклад, обладнання, будівлі), податкова розглядає це як продаж. Тоді потрібно нарахувати ПДВ, виходячи зі звичайної ціни, але не нижче їхньої залишкової вартості (пункт 189.9 статті 189 розділу V ПКУ).

Але це правило не діє, якщо майно знищено не з власної волі:

Якщо основні засоби знищені або зруйновані через обставини непереборної сили (наприклад: внаслідок бойових дій).
Якщо до податкової подано документи, що підтверджують знищення, розбирання або інше перетворення майна, через що воно вже не може використовуватись.
 

А що, якщо майно втратили після того, як включили ПДВ до податкового кредиту?

Відповідь: За загальним правилом, якщо придбано товари чи необоротні активи з ПДВ і суму цього ПДВ включено до податкового кредиту, але потім вони починають використовуватися в негосподарській діяльності або в операціях, які не оподатковуються ПДВ, то потрібно нарахувати податкові зобов'язання. Для цього складається зведена податкова накладна (згідно з п. 198.5 ст. 198 розділу V Податкового кодексу України (ПКУ)).

Проте, є важливий виняток для воєнного часу!

Тимчасово, протягом дії воєнного або надзвичайного стану, якщо товари, придбані з ПДВ, були знищені або втрачені внаслідок форс-мажорних обставин (наприклад, через бойові дії), податкова НЕ вважає, що їх використано не за призначенням чи не в господарській діяльності. Це прямо передбачено п. 32¹ підрозділу 2 розділу XX ПКУ.

Це означає, що у таких випадках правило про нарахування податкових зобов'язань за п. 198.5 ПКУ не застосовується. Тобто, якщо майно зруйновано через війну, не потрібно донараховувати ПДВ і виписувати податкову накладну на суму його вартості.

Важливо! Щоб скористатися цим винятком, необхідно мати документи, що підтверджують знищення або втрату майна внаслідок обставин непереборної сили.

Які документи підтверджують знищення або зруйнування основних виробничих або невиробничих засобів, товарно-матеріальних цінностей, готової продукції?

Відповідь:

Щоб уникнути нарахування ПДВ у разі знищення чи втрати основних засобів (обладнання, будівель тощо) внаслідок форс-мажорних обставин, як-от війна, важливо належним чином документально підтвердити ці події.

Сертифікат Торгово-промислової палати України (ТПП): це документ, який підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору). Якщо бізнес постраждав від війни, варто звернутися до ТПП за таким сертифікатом.

Акт про пожежу: якщо майно знищено внаслідок пожежі, потрібно мати акт, складений за правилами Порядку обліку пожеж, затвердженого постановою КМУ від 26.12.2003 № 2030. Цей акт має бути підписаний комісією, до складу якої входить представник ДСНС, адміністрації об'єкта (власник) та інші особи.

Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань: у разі викрадення основних засобів, підтвердженням буде витяг з ЄРДР про реєстрацію кримінального правопорушення, отриманий згідно з Кримінальним процесуальним кодексом України.

Інші документи: будь-які інші офіційні документи, які, відповідно до законодавства, підтверджують факт знищення, зруйнування або викрадення виробничих чи невиробничих засобів.

Особливості оподаткування ПДВ при ліквідації основних засобів, що були знищені чи зруйновані внаслідок форс-мажору або без згоди платника, а також порядок документального підтвердження цих фактів, визначені у спеціальній Узагальнюючій податковій консультації. Ця консультація затверджена наказом Міністерства фінансів України від 03.08.2018 № 673.

Чи слід коригувати фінансовий результат до оподаткування на суму таких списаних активів з метою сплати податку на прибуток?

Відповідь:

У разі знищення або зруйнування виробничих основних засобів, що призначені для використання в господарській діяльності платника податку та невиробничих основних засобів, ТОВ здійснює коригування фінансового результату до оподаткування у відповідності до вимог пунктів 138.1 та 138.2
статті 138 розділу ІІІ ПКУ.

Водночас зазначаю, що за операціями зі списання за результатами інвентаризації платником податку іншого майна, що обліковується у складі запасів, різниці для коригування фінансового результату до оподаткування не виникають.

 

Отже, українське законодавство передбачає спеціальні податкові норми для ситуацій, коли бізнес зазнає втрат майна через війну. Головне - знати свої права та правильно їх застосовувати.

Щоб бути впевненими у коректності своїх дій, особливо щодо ПДВ при знищенні чи втраті активів, важливо мати чітке розуміння всіх нюансів.

Рекомендуємо:

звертатися за роз'ясненнями до фахівців податкової служби. Це дозволить отримати індивідуальні консультації, які врахують саме вашу ситуацію та допоможуть уникнути можливих помилок;
активно використовувати Електронний кабінет платника. Це зручний та швидкий інструмент для подання запитів на індивідуальні податкові консультації, що має офіційну силу; 
також можна скористатися "гарячими телефонними лініями" ДПС для отримання оперативних відповідей

Пам'ятайте: правильне документальне підтвердження втрат та своєчасне звернення за консультацією - запорука мінімізації податкових ризиків у цей складний час.