Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Інтерв'ю в. о. заступника начальника Головного управління ДПС у Сумській області Ірини Ношкалюк телерадіокомпанії «Суспільне Суми»

опубліковано 23 червня 2025 о 08:51

Відповіді на запитання журналістів української регіональної телерадіокомпанії «Суспільне Суми»

1. Коли створили консультаційний центр з питань реєстрації податкових накладних при Головному управлінні ДПС у Сумській області? Хто і з яких питань може сюди звертатися?  

Консультаційний центр з питань реєстрації податкових накладних при Головному управлінні ДПС у Сумській області запрацював із 7 лютого 2025 року. 

Це ще один канал для ефективної комунікації бізнесу Сумщини з податковою службою.

Сюди платники можуть звертатися із запитаннями щодо реєстрації податкових накладних, заповнення таблиці даних платника ПДВ та будь-яких інших питань, що стосуються процедури реєстрації податкових накладних та пов'язаних з цим аспектів. 

У консультаційному центрі працює 7 телефонних ліній. Наші фахівці швидко відреагують на ваші запити, забезпечать координацію дій, інформаційну підтримку у вирішенні процедурних, реєстраційних та практичних питань.

+38 095 0459877; 

+38 099 501 26 99;

+38 096 679 13 68 (виключно ФОПи)

 (0542) 68 51 85; 

 (0542) 68 50 70;

 (0542) 68 52 97; 

 (0542) 68 51 31.

Режим роботи консультаційного центру:

понеділок – четвер з 08 год. 00 хв. до 17 год. 00 хв.;

п’ятниця – з 08 год. 00 хв. до 15 год. 45 хв.;

перерва на обід – з 12 год. до 12. год. 45 хв.;

вихідні дні – субота та неділя.

2. З якими питаннями та проблемами найчастіше звертаються люди до вас? 

Якщо говорити про Консультаційний центр з питань реєстрації податкових накладних, то найчастіше платники податків звертаються з таких питань:

-  причини неврахування таблиць даних платника податку;

-  відмова в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування;

-  порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Що ж до роботи Головного управління ДПС у Сумській області в цілому, то найбільша кількість звернень о ГУ стосується:  

видачі картки платника податків та внесення до паспорта громадянина України (у формі книжечки) даних про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків        (за 5 місяців поточного року таких послуг надано майже 23 тисячі, що становить понад 42 відс. від загальної кількості);

на другому місці - видача відомостей з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків про джерела та суми нарахованого доходу, нарахованого (перерахованого) податку та військового збору (10 711 або майже 20 відс.);

на третьому - надання витягу з реєстру платників єдиного податку (близько 6 тисяч, це 11 відс.). 

Також громадяни звертаються з питань видачі довідки про відсутність заборгованості платежів; реєстрації платника єдиного податку, реєстрації книг обліку розрахункових операцій та інших питань. 

Загалом за січень-травень 2025 року до Головного управління ДПС у Сумській області від платників податків надійшло 56 078 звернень щодо отримання адміністративних послуг. 

3. Які ще нові сервіси для платників податків були створені? 

Мобільний застосунок «Моя податкова» 

По-перше, це мобільний застосунок «Моя податкова» ДПС, який було розроблено для зручності платників податків та оперативного отримання податкових послуг і який постійно оновлюється та доповнюється новими можливостями відповідно до потреб платників податків.

Це простий і зручний інструмент для отримання електронних сервісів та сплати податків з використанням платіжних систем. Застосунок можна завантажити на телефони як на платформі Android, так і iOS.

Частина сервісів застосунку доступні без ідентифікації, наприклад такі як перевірка чека, пошук акцизної марки, дані з реєстру платників ПДВ, єдиного податку. Інші сервіси доступні після ідентифікації будь-яким файловим кваліфікованим електронним підписом (далі – КЕП) або хмарним КЕП – ДіяПідпис, SmartID від Приватбанку та інші. 

Окрім цього, наразі у застосунку «Моя податкова» також доступні послуги для фізичних осіб-підприємців.

Тож долучайтеся до користувачів застосунку «Моя податкова» - це просто, зручно, безкоштовно та швидко!  

Електронна черга

Одним із останніх видів електронних сервісів є запровадження електронної черги, яка дає можливість зареєструватись на прийом до фахівців Центру обслуговування платників онлайн, без візиту до Податкової. Це суттєво спрощує процес реєстрації, дозволяючи зекономити час і витрати.

Записатись до електронної черги можна в режимі online, зателефонувавши до Контакт-центру ДПС за номером телефону: 0 800 501 007 (напрям 6), щоденно з 8:00 до 19:00, у п’ятницю з 8:00 до 18:00 (крім суботи та неділі), або звернувшись до чату Контакт-центру Податкової у Viber (адреса: Контакт-центр Податкової) чи на вебпорталі ДПС https://tax.gov.ua/ (розділ «Е-сервіси», банер «Контакт-центр»).

Е-повідомлення

З метою підвищення інформування платників податків про суми помилково сплачених платежів, єдиного внеску Державною податковою службою України розроблено та впроваджено новий сервіс «Е-повідомлення».  Платники-користувачі Електронного кабінету мають можливість у розділі «Вхідні/вихідні документи/Вхідні/Повідомлення» отримувати електронне інформаційне повідомлення про помилкову сплату платежів, переглядати детальну інформацію про платіж і миттєво подавати заяву на перерахування коштів в електронному форматі.

Е-підприємець 

е-Підприємець - сервіс для спрощення ведення бізнесу

Підприємці за допомогою комплексної послуги е-Підприємець  мають можливість замовити необхідні послуги для ведення власного бізнесу, змінити або розширити сферу діяльності за пів години без походів до установ. 

За однією заявою за 15-40 хв можна оформити онлайн 10 послуг: 

- реєстрація/перехід на спрощену систему оподаткування; 

- реєстрація платником податку на додану вартість;

- державна реєстрація ФОП; 

- державна реєстрація змін до відомостей про ФОП, що містяться в ЄДР.4 

- реєстрація декларації відповідності матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки;

- державна реєстрація потужностей операторів ринку харчових продуктів; 

- державна реєстрація створення ТОВ на підставі модельного статуту; 

- державна реєстрація переходу ТОВ на діяльність на підставі модельного статуту; 

- подання вакансій; 

- відкриття банківського рахунку.  

4. Які оновлення у роботі податкової за останні роки? 

Найсуттєвіші зміни, про які варто знати усім платникам – це оптимізація структури Державної податкової служби та особливості роботи податкових органів в умовах воєнного стану. 

Так, з 1 січня 2025 року, відповідно до нового адміністративно-територіального устрою України, змінилася структура Державної податкової служби. На Сумщині було проведено оптимізацію податкової мережі шляхом створення п’яти Державних податкових інспекцій/центрів обслуговування платників замість колишніх 18-ти.

Наразі у Сумській області працюють такі ДПІ/ЦОП:

Сумська, Котонопська, Охтирська, Шосткінська та Роменська.

На території обслуговування кожної ДПІ/ЦОП також створено додаткові пункти обслуговування (робочі місця – точки доступу) в районах.

Ще один важливий нюанс – це особливий режим роботи центрів обслуговування платників та точок доступу під час повітряних тривог. 

Під час повітряної тривоги надання всіх сервісних послуг у Центрах обслуговування платників (ЦОП) тимчасово призупиняється. 

Це вимушене рішення, і ми розуміємо, що воно може викликати певні незручності, але просимо поставитися до цієї ситуації з розумінням. Адже забезпечення безпеки як платників податків, так і наших співробітників – це наразі головний пріоритет.

Відновлення роботи ЦОП відбувається оперативно, буквально протягом декількох хвилин після оголошення відбою повітряної тривоги.

Тим паче що під час повітряної тривоги ви можете залишатися на зв'язку з податковою та отримати необхідну інформацію за допомогою численних онлайн-сервісів ДПС. А саме: 

-  можна відвідати вебсайт ДПС, де ви знайдете вичерпну інформацію та відповіді на поширені запитання;

- скористатися Facebook-Messenger Головного управління ДПС у Сумській області. Наші фахівці завжди готові надати оперативну відповідь;

- використовуйте електронні сервіси податкової (мобільний застосунок «Моя податкова», Електронний кабінет платника тощо) – багато питань можна вирішити онлайн, не виходячи з дому.

Також нагадуємо, що при Сумській обласній військовій адміністрації працює телеграмканал «Діалог влади та бізнесу Сумщини».

Це – комунікаційний майданчик, де підприємці області можуть безпосередньо ставити питання, піднімати проблеми та отримувати відповіді від представників органів влади, у т. ч. податкової служби Сумщини.

Запрошуємо сумських підприємців долучатися!

Цей формат взаємодії простий, зручний і прозорий, що дозволить нам працювати ефективно навіть під час повітряних тривог.

Після закінчення повітряної тривоги ви можете безпечно відвідати наші центри та отримати необхідні послуги.

5. Як на платників податків вплинуло збільшення військового збору? Чи зменшилась кількість ФОПів?  

Збільшення військового збору з 1,5% до 5%, без сумніву, є додатковим податковим навантаженням для платників податків, особливо в умовах нинішніх економічних викликів. Водночас ми всі чітко розуміємо мету цього рішення - кожна гривня військового збору спрямовується на підтримку та забезпечення наших Збройних Сил, щоб Україна могла дати гідну відсіч агресору. Сьогодні пріоритет №1 - це фінансування армії, і ми вдячні усім платникам за розуміння та відповідальність, у тому числі – бізнесу, який, попри усі складнощі воєнного часу продовжує працювати і сплачувати податки. Завдяки вашій підтримці ми наближаємо нашу спільну перемогу, мир і безпечне майбутнє для наших дітей.

6. Як змінилася ситуація після відновлення для підприємців обов’язкової сплати Єдиного соціального внеску?

Станом на 01.06.2025 надходження єдиного внеску від  сплати фізичними особами - підприємцями, особами, які провадять незалежну професійну діяльність та членами фермерського господарства  склали  198,9 млн грн, що на 69,2 млн грн більше, ніж за аналогічний період минулого року  (129,7 млн грн), темп росту 153,3 відсотки. Станом на 01.06.2025 кількість платників зазначеної категорії, що сплатили єдиний внесок за себе, збільшилася на 8732 особи (24136 та 15404 відповідно). 

7. Скільки наразі в Сумській області зареєстровано ФОПів? Чи збільшилась або зменшилась їх кількість з початком вторгнення?

Бізнес не здається - підприємці відкривають нові справи, працевлаштовують людей і, найголовніше, сумлінно сплачують податки, вносячи свій вагомий внесок у фінансову стабільність та обороноздатність держави. Так, за п’ять місяців 2025 року в Сумській області було зареєстровано 175 новостворених платників-юридичних осіб (у т. ч. у травні - 33) та 2 641 фізичну особу-підприємця (в т. ч. у травні – 541).

Протягом січня-травня до Державного реєстру фізичних осіб-платників податків внесено 6 818 осіб, серед яких 67 іноземців.

Станом на 1 червня 2025 року на обліку в органах ДПС Сумської області перебувало:

·        28 039 основних платників податків - юридичних осіб;

·        43 057 основних платників податків - фізичних осіб-підприємців;

·        26 050 платників єдиного соціального внеску - юридичних осіб;

·        41 898 платників єдиного соціального внеску – фізичних осіб.

Ці цифри яскраво свідчать: попри складну безпекову ситуацію — постійні тривоги, обстріли та руйнування цивільної інфраструктури - бізнес Сумщини не здається і продовжує працювати. Підприємці відкривають нові справи, працевлаштовують людей та сумлінно сплачують податки, роблячи свій вагомий внесок у фінансову стабільність та обороноздатність держави.

Щодо динаміки кількості ФОПів

Ми розуміємо зацікавленість у динаміці кількості ФОПів з початку повномасштабного вторгнення. Звісно, підприємства закриваються або переїжджають у більш безпечні регіони через воєнні дії. Однак, щодо статистики зменшення чи збільшення кількості ФОПів у розрізі певних періодів війни, ми утримуємося від надання таких даних публічно. Це питання є достатньо чутливим, і оприлюднення такої інформації може додатково «годувати» ворога, надаючи йому розвідувальні дані. Наша пріоритетна задача - не лише підтримувати бізнес, а й гарантувати інформаційну безпеку в умовах воєнного стану.

8. Хто є найбільш великим платником податків серед бізнесу на Сумщині? 9. Хто основний зі сплати податків в області: бізнес чи фізичні особи?

10. Чи є в області великі платники податків, які через війну перестали функціонувати або релокувалися?

У нинішніх складних умовах ми щиро вдячні всім платникам податків на Сумщині – і громадянам, і великому бізнесу, і середнім, і малим підприємствам. Кожна сплачена гривня – це вагомий внесок у зміцнення економіки, підтримку нашої армії та наближення Перемоги. Ми системно надаємо статистику щодо надходжень, демонструючи, що саме завдяки відповідальній позиції платників ми можемо забезпечувати функціонування держави та її обороноздатність. Саме така згуртованість дає нам сили вистояти та будувати безпечне майбутнє для наших дітей.

Водночас, з міркувань безпеки, ми не можемо розголошувати детальної інформації щодо конкретних найбільших платників податків в області, або тих, хто через війну був змушений призупинити роботу чи релокуватися. Очевидно, що війна істотно вплинула на діяльність багатьох підприємств, і такі випадки, на жаль, є.

Причини призупинення чи закриття підприємницької діяльності на прикордонних територіях очевидні та різноманітні. Це насамперед постійна загроза обстрілів та руйнувань, що робить ведення бізнесу вкрай ризикованим та унеможливлює його стабільне функціонування. Евакуація працівників та населення також призводить до дефіциту кадрів та відсутності клієнтів. Крім того, логістичні труднощі та підвищені витрати на безпеку значно ускладнюють ведення господарської діяльності. Ворог атакує підприємства регіону, прагнучи підірвати нашу економіку, деморалізувати населення та посіяти паніку, адже економічна стабільність є однією з основ обороноздатності держави.

Значно знизилася платоспроможність населення, а потреби та пріоритети людей зараз зовсім не ті, що були до війни. Споживачі зосереджені на базових потребах, що безпосередньо впливає на попит у багатьох сферах бізнесу.

При цьому ми спостерігаємо значний перехід ринку в онлайн-формат та розвиток інтернет-торгівлі, що дозволяє деяким підприємцям адаптуватися до нових реалій, зменшити фізичну присутність та розширити географію продажів.

Попри всі виклики, хочу наголосити: саме бізнес Сумщини – великий, середній чи малий – демонструє надзвичайну відповідальність та стійкість. Підприємці продовжують працювати, сплачувати податки та підтримувати державу. Це фундаментальний внесок, що дозволяє нам забезпечувати нашу армію та підтримувати життєдіяльність економіки, яка є опорою оборони.

З гордістю констатую, що Сумщини, попри повномасштабну війну, продовжує демонструвати здатність до розвитку в таких умовах. Це не тільки дивує, а й є прямим результатом незламності, працьовитості та єдності наших людей, які щодня своєю працею та податками наближають нашу спільну Перемогу.