Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Зупинення реєстрації ПН/РК: порядок дій та захист прав платників податків

опубліковано 11 березня 2025 о 12:56

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (зі змінами) (далі – Постанова КМУ № 1165), відповідно до якого податкові накладні/розрахунки коригування в автоматизованому режимі перевіряються, зокрема, на відповідність ризиковості здійснення операції, які визначені вищезазначеною Постановою КМУ № 1165 та в разі відповідності податкової накладної/розрахунку коригування хоча б одному з таких критеріїв, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, платник в автоматичному режимі отримує квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації, та в якій зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 « Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі –Порядок № 520). 

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:

договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

У разі, коли у квитанції до податкової накладної / розрахунку коригування зазначено код товару / послуги згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності / умовним кодом товару / Державним класифікатором продукції та послуг, операція за яким стала підставою для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів виключно до такої операції.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 Порядку № 520, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 Порядку № 520, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 Порядку № 520, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 Порядку № 520:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до Порядку №520;

або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 2 до  Порядку № 520 з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до Порядку № 520.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до Порядку № 520.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до Порядку №520.

Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Крім того повідомляємо, що відповідно до Постанови КМУ № 1165 платник має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою.

У таблиці даних платника податку зазначається:

види економічної діяльності відповідно до КВЕД;

коди товарів згідно з УКТЗЕД, що позначаються та /або придбаються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України;

коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що позначаються та/або придбаються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України. 

Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.

Таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п’яти робочих днів після її отримання.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Звертаємо Вашу увагу, що врахування таблиці даних платника податку є однією з ознак безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

На питання: «чи можна подати таблицю даних ПДВ до збирання врожаю та реалізації його в 2025 році, щоб уникнути ризику блокування ПН без залишків продукції на складі, оскільки ще не зібрали врожай, а зазвичай в прифронтових територіях реалізація йде (з поля) одразу»:

Відповідно до пункту 14 Порядку до Постанови КМУ № 1165 Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку. Крім пояснень, надано можливість платникам надавати копії документів для підтвердження достовірної інформації, зазначеної в таблиці даних.

Отримання попередньої оплати за товари, постачання яких ще не відбулося, не позбавляє платника податку права навести у таблиці даних платника податку інформацію щодо товарів відносно яких вона отримана.

На питання: «також часто відмовляють приймати таблиці даних платника, через відсутність  посівного матеріалу, в той час як це посівне 2022-2024 рр було надано по гуманітарним програма (USAID, FAO, Японського уряду і т.д.). Як це можна врегулювати?»:

Відповідно до пункту 14 Порядку до Постанови КМУ № 1165 Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку. Крім пояснень, надано можливість платникам надавати копії документів для підтвердження достовірної інформації, зазначеної в таблиці даних.

В поясненні платник податків має зазначити інформацію щодо походження посівного матеріалу та надати підтверджуючі документи (акт приймання-передачі насіння по гуманітарним програмам). 

Щодо інформаційних зустрічей та доступності консультаційних послуг:

7 лютого 2025 року в Головному управлінні ДПС у Сумській області розпочав роботу консультаційний центр з питань системи моніторингу критеріїв оцінки ступеня ризиків (СМКОР).

За перший місяць роботи центр став ефективним інструментом підтримки для платників податків Сумщини, які стикаються з питаннями блокування податкових накладних та іншими проблемами, пов'язаними з СМКОР.

Найчастіші питання, з якими звертаються платники податків:

·               причини неврахування таблиць даних платника податку;

·               відмова в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування;

·               порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Для зручності платників податків працює 7 ліній контактних телефонів, що забезпечує мінімальний час очікування відповіді:

Контактні телефони: 

+38 095 045 98 77, +38 099 501 26 99, 

(0542) 68 51 85, (0542) 68 50 70, (0542) 68 52 97, (0542) 68 51 31,

+38 096 679 13 68 (лише ФОПи)

Протягом трьох місяців (грудень 2024, січень та лютий 2025) спостерігається чітка тенденція до зменшення кількості зупинених податкових накладних/розрахунків коригування.

Це стосується як абсолютної кількості зупинених накладних, так і їх відсотка від загальної кількості виписаних.

Збільшення відсотка зареєстрованих ПН/РК:

·                     Відсоток зареєстрованих ПН/РК від загальної кількості розглянутих повідомлень зростає з 78,4% у грудні 2024 року до 84,1% у лютому 2025 року.

·                     Це демонструє тенденцію до більш сприятливого вирішення питань на користь платників податків.

Зменшення відсотка відмов у реєстрації:

·                     Відсоток відмов у реєстрації ПН/РК від загальної кількості розглянутих повідомлень зменшується з 21,6% у грудні 2024 року до 15,9% у лютому 2025 року.

·                     Це підтверджує позитивну динаміку та свідчить про покращення якості підготовлених платниками пакетів документів.

Збільшення відсотка  врахованих Таблиць даних платника податку на додану вартість:

·                     Відсоток врахованих Таблиць даних платника податку на додану вартість зростає з 47,8% у грудні 2024 року до 61,3% у лютому 2025 року.

·                     Це демонструє тенденцію до більш сприятливого вирішення питань на користь платників податків.

Зменшення відсотка  врахованих Таблиць даних платника податку на додану вартість:

·                     Відсоток відмов у прийнятті Таблиць даних платника податку на додану вартість зменшився з 52,2% у грудні 2024 року до 38,7% у лютому 2025 року

·                     Це підтверджує позитивну динаміку та свідчить про покращення якості підготовлених платниками пакетів документів.

Не дивлячись на позитивну динаміку, продовжується робота з покращення комунікації з платниками податків та вдосконаленню системи СМКОР.