Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Контрольовані іноземні компанії: як уникнути штрафів та правильно задекларувати доходи

опубліковано 20 лютого 2025 о 13:55

Головним управлінням ДПС у  Сумській області проведено онлайн-захід для платників податків, присвячений питанням контрольованих іноземних компаній (КІК).

Спікером заходу виступила начальник відділу трансфертного ціноутворення Світлана Абаровська, яка детально роз'яснила складні аспекти законодавства щодо КІК.

Під час онлайн-зустрічі були розглянуті такі ключові питання:

-         Що таке КІК

-         Оподаткування прибутку КІК

-         Порядок обчислення скоригованого прибутку КІК

-         Звільнення від оподаткування прибутку КІК

-         Податковий контроль за КІК.

Світлана Абаровська наголосила на важливості належного виконання платниками податків обов'язків щодо КІК, щоб уникнути штрафних санкцій та інших негативних наслідків.

Посадовець під час виступу акцентувала, що фізична особа - резидент України або юридична особа - резидент України зобов’язана повідомляти контролюючий орган:

- про кожне безпосереднє або опосередковане набуття частки в іноземній юридичній особі або початку здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою відповідно до вимог цієї статті;

- про заснування, створення або набуття майнових прав на частку у активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи;

- про кожне відчуження частки в іноземній юридичній особі або припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до втрати визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою відповідно до вимог цієї статті;

- про ліквідацію або відчуження майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи.

Повідомлення надсилається до контролюючого органу протягом 60 днів з дня такого набуття (початку здійснення фактичного контролю) або відчуження (припинення фактичного контролю). Форма і порядок надсилання такого повідомлення встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Враховуючи вузькопрофільність теми, учасники заходу мали можливість поставити запитання та отримати вичерпні відповіді від спікера.

Метою заходу було підвищення рівня обізнаності платників податків з питань КІК та сприяння належному виконанню ними податкового законодавства.

Для отримання додаткової інформації платники податків можуть звернутися до відділу трансфертного ціноутворення за телефонами (0542) 68 50 42.

Довідково:

Підстави для перевірки контролюючої особи:

а) отримання контролюючим органом податкової інформації, що свідчить про неподання платником податків або подання з порушенням звіту про КІК;

б) ненадання контролюючому органу відповіді.

Під час проведення перевірки контролююча особа зобов’язана забезпечити надання контролюючому органу за його запитом копій первинних документів щодо окремих або всіх операцій КІК. Документи подаються протягом місяця із дати отримання платником податку відповідного запиту, в засвідчених копіях. У разі подання документів англійською мовою переклад на українську мову не вимагається.

У разі необхідності отримання додаткових документів, що підтверджують здійснення фінансово-господарських операцій контрольованої іноземної компанії під час проведення перевірки, вони надаються платником податків протягом 30 календарних днів з дати отримання додаткового запиту контролюючого органу.

У разі наявності сумнівів щодо достовірності або повноти наданих документів, або ненадання повного комплекту документів, контролюючий орган може вимагати від контролюючої особи надання аудиторського висновку щодо фінансової звітності контрольованої іноземної компанії, який не може містити відмову від надання висновку або негативного висновку.

При наданні контролюючою особою аудиторського висновку аудиторської компанії, що має право на проведення аудиту фінансової звітності у відповідній іноземній юрисдикції, що підтверджує фінансові результати контрольованої  іноземної компанії,  такий аудиторський висновок є достатнім документом, на основі якого визначається прибуток контрольованої іноземної компанії до оподаткування та обчислюється скоригований прибуток контрольованої іноземної компанії. Подання контролюючою особою такого аудиторського висновку не потребує надання нею додаткових документів для підтвердження прибутку контрольованої іноземної компанії до оподаткування.

Контролюючий орган не має права проводити більше однієї перевірки контролюючої особи протягом двох календарних років.

Посадові особи контролюючого органу, які проводять перевірку додержання правил про контрольовані іноземні компанії, мають право надіслати особам, які є сторонами операцій КІК та/або іншими учасниками КІК, запит про надання документів (інформації) та/або провести зустрічну звірку, та/або провести опитування посадових осіб або інших працівників іноземної особи, та/або пов’язаних із нею юридичних осіб.

Платник податків зобов’язаний сприяти посадовим особам, які проводять перевірку контролюючої особи,  у забезпеченні можливості проведення опитування відповідних посадових осіб або працівників КІК. За відсутності можливості проведення опитування на території України дане опитування може бути проведене шляхом відеоконференцій, що можуть бути забезпечені платником податків.