Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Наказ МФУ від 29.07.2022 N 225: звільнення платників податків від виконання податкового обов’язку

опубліковано 15 січня 2025 о 15:18

Звільнення платників податків від виконання податкового обов’язку відповідно до наказу МФУ від 29.07.2022 N 225 "Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов'язків, визначених у пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, та переліків документів на підтвердження"

Відповідно до абзацу першого пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов'язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 Кодексу, реєстрації податкових накладних /розрахунків коригування платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов'язковим виконанням таких обов'язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов'язків затверджено наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 N 225 "Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов'язків, визначених у пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, та переліків документів на підтвердження" (далі - Порядок N 225).

Порядком N 225 передбачено, що у разі неможливості виконання платником податків податкового обов’язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає до контролюючого органу не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліками документів, затвердженими Наказом № 225.

Вищезазначені правила застосовувалися до платника податків, який станом на 06.09.2022 мав можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов’язків.

До платників податків, у яких після 06.09.2022 з’явилася можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов’язків, застосовуються такі правила:

-                     платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов’язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов’язання тощо) таким платником податку, передбачених Податковим кодексом України або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.

До платників податків, які на дату 06.09.2022 та після цієї дати виконували податкові обов’язки, але у зв’язку із військовою агресією Російської Федерації втратили можливість їх виконувати, застосовуються такі правила: 

платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які виконували податкові обов’язки, але у зв’язку із військовою агресією Російської Федерації втратили можливість виконувати податкові обов’язки, вживають заходи, щодо подання заяви та відповідних документів, у термін протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення можливостей платника податків подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов’язків.

Відповідно до п. 8 розд. II Порядку N 225 платники податків подають до контролюючого органу заяву та документи в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення.

Платник податків, скориставшись режимом «Листування з ДПС» приватної частини Електронного кабінету, має можливість надіслати до контролюючого органу ДПС в електронному вигляді лист, який містить завантажену заяву про відсутність можливості виконання платником податків податкового обов’язку разом із документами, що підтверджують таку неможливість, у форматі pdf загальним розміром до 5 МБ.

У випадку якщо загальний розмір файлу у форматі pdf перевищує обмеження у 5 МБ, заява про відсутність можливості виконання платником податків податкового обов’язку разом із документами, що підтверджують таку неможливість, можуть бути надіслані послідовно, в одному часовому проміжку, частинами, кожна з яких не повинна перевищувати встановлений обсяг (5 МБ), із зазначенням реквізитів заяви, до якої подаються такі документи.

Рішення (попереднє рішення) приймається контролюючим органом у строки не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації. 

Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов'язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.

Додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.

Рішення (попереднє рішення) направляється платнику податків в один із таких способів:

засобами електронного зв’язку в електронній формі шляхом надіслання документа в Електронний кабінет;

шляхом надіслання за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення;

шляхом особистого вручення платнику податків (його представнику).

Відповідно до п. 2 розд. III Порядку N 225 у разі прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов'язку, визначеного Порядком N 225, до такого платника податків не застосовуються відповідальність, передбачена Кодексом або іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання / несвоєчасне виконання.

До платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, щодо яких контролюючим органом прийнято рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов'язку та у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов'язки, зобов'язані повідомити, контролюючий орган про відновлення можливості виконання платником податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, податкового обов'язку не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків, шляхом подання повідомлення довільної форми у порядку, передбаченому п. 8 розд. II Порядку N 225.

Таке повідомлення має містити:

- повне найменування згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім'я, по батькові (за наявності) платника податків;

- код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер;

- реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті);

- податкову адресу платника податків;

- найменування контролюючого органу, до якого подається повідомлення;

- дату подання повідомлення;

- дату та номер останнього рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов'язку; найменування контролюючого органу, який прийняв таке рішення та його місцезнаходження;

- дату відновлення можливості виконувати свої податкові обов'язки.

Таким чином, платник податків повинен виконати свій податковий обов’язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування:

протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення можливостей виконувати такі податкові обов’язки платника податків. При цьому платник податків у такі ж строки подає до контролюючого органу повідомлення довільної форми в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилає поштою з повідомленням про вручення;

протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні - у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок протягом періоду дії воєнного стану в Україні.