Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Використання кваліфікованого сертифіката відкритого ключа - прогресивний крок у цифровий простір сучасності  

опубліковано 07 лютого 2023 о 14:20

У сучасних реаліях платники податків активно користуються електронними ключами. Адже це доступно кожному, зручно, а головне – використання електронних технологій істотно прискорює проведення численних комерційних операцій, виключає необхідність додаткових або зайвих зустрічей. Це  ефективне рішення для тих, хто хоче крокувати в ногу з новими вимогами часу, до того ж суттєво економить час та власні ресурси.

Тож, про зручності та можливості використання кваліфікованого сертифіката відкритого ключа дізнаємося від завідувача  сектору реєстрації користувачів Головного управління ДПС у Сумській області Діани ОГІЄНКО.

Доброго дня! Діано Володимирівно, перше питання. Що ж таке  кваліфікований сертифікат відкритого ключа?

Кваліфікований сертифікат відкритого ключа – це електронний документ, який засвідчує належність відкритого ключа фізичній або юридичній особі, підтверджує її електронні ідентифікаційні дані та надає можливість здійснити автентифікацію веб-сайту, та видається кваліфікованим надавачем електронних довірчих послуг. 

Кваліфікований електронний підпис – це електронні дані, які додаються підписувачем до інших електронних даних або логічно з ними пов’язуються і використовуються ним як підпис, створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа.

Кваліфікований підпис має таку ж юридичну силу, як і власноручний.

Зовнішньо ключ являє собою електронний файл, що може зберігатися як на комп’ютері,  так і на будь-якому флеш-накопичувачі. Але це не завжди безпечно, оскільки такий файл можна втратити, або скопіювати іншою особою, або може бути викрадений зловмисником.

З метою запобігання та убезпечення від таких «неприємностей», Законом України від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги» вдосконалено метод його зберігання.

    Поясніть, що мається на увазі «вдосконалено метод зберігання»?

- Це означає, посилений захист нового формату електронного ключа полягає в особливостях його зберігання.

Тобто, з 1 січня 2022 року всі, хто користується електронним підписом, повинні зберігати його лише на захищеному носії, зокрема токені, смарткарті, мережевому криптомодулі або MobileID. 

Винятком є лише фізичні особи або юридичні особи недержавної форми власності (приватні підприємства) які поки що не зобов’язані переходити на захищені носії та можуть зберігати КЕП на флешці, диску або у вигляді звичайного файлу на комп’ютері й надалі. 

Однак такий варіант зберігання електронного підпису є менш безпечним. 

Тож,  фізичні особи мають приймати рішення про такий спосіб зберігання КЕП на власний страх і ризик. 

       Чи існують якісь умови, які треба виконати для отримання кваліфікованого сертифіката відкритого ключа?

     - Так, такі умови існують. Адже ідентифікація фізичної особи, яка звернулась за отриманням послуги формування кваліфікованого сертифіката відкритого ключа, здійснюється за умови її особистої присутності за паспортом громадянина України або за іншими документами, які унеможливлюють виникнення будь-яких сумнівів щодо особи, відповідно до законодавства про Єдиний державний демографічний реєстр та про документи, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи. 

Наголошую, що отримати послуги з формування кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів за довіреністю, у тому числі засвідченою нотаріально, неможливо. Процедура отримання ключа проводиться виключно за умови особистої присутності клієнта.

     За якою адресою в Сумській області можна отримати кваліфікований сертифікат відкритого ключа Державної податкової служби?

     - Сертифікати електронних посилених ключів ДПС можна отримати у Центрі обслуговування платників Сумської державної податкової інспекції (адреса:  м. Суми, Покровська площа, 2, кабінет 1. Консультацію з надання ЕДП можна отримати за телефоном (0542) 70 17 95.  

    Чи можна самостійно завантажити кваліфікований сертифікат відкритого ключа?

     - Наразі користувачі мають можливість самостійно завантажити кваліфіковані сертифікати відкритих ключів на персональний комп’ютер з розділу «Пошук сертифікатів та СВС» офіційного інформаційного ресурсу Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг ІДД ДПС (http//ca.tax.gov.ua) через вкладку «Пошук сертифікатів СВС» використовуючи поля «Код ЄДРПОУ»/«Реєстраційний номер облікової картки платника податків»/«УНЗР ІD картки». Сертифікати зазвичай зберігаються у каталозі «Завантаження» (англ. «Downloads») локального диску «С:» або для їх збереження можна обрати інший каталог зручний для користувача.

В умовах дії воєнного стану все частіше зустрічаються випадки, коли людина не має можливості особисто з’явитися до Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг у випадку закінчення строку чинності кваліфікованого сертифіката відкритого ключа. Чи можливо  дистанційно сформувати сертифікат, якщо користувач звертається за послугою повторно?                                            

     - Так. Для цього необхідно зайти на сайт Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг Державної податкової служби (далі - КНЕДП ДПС) за посиланням ca.tax.gov.ua та обрати меню «Повторне дистанційне формування сертифікатів за електронним запитом» й скористатися зручним для Вас режимом:  - «on-line» або «За допомогою «Користувача ЦСК-1».

Звертаю увагу, що користувач може повторно дистанційно сформувати сертифікати за електронним запитом не пізніше дня, що передує дню закінчення строку чинності кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів.

Дистанційно сформувати нові сертифікати зможуть лише ті користувачі, які мають:

    - чинні сертифікати (наприклад до закінчення строку чинності сертифікатів залишилося декілька днів);

    - незмінні реєстраційні дані (ПІБ, адреса реєстрації місця проживання, код ЄДРПОУ організації тощо);

    - особистий ключ, доступний лише користувачу та не є скомпрометованим.

Хочу нагадати, що з метою уникнення помилок при повторному дистанційному формуванні сертифікатів за електронним запитом рекомендуємо здійснювати дане формування за декілька днів до закінчення строку чинності сертифікатів.

Крім того хочу додати, що на час дії військового стану кваліфікованим надавачем ДПС здійснюється автоматичне формування нових сертифікатів відкритих ключів користувачів за один день до закінчення строку дії старих сертифікатів терміном дії на один рік. При цьому особистий ключ і пароль не змінюються.

    Чи потрібно вживати якісь дії клієнту Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг Державної податкової служби у випадку зміни його особистих даних?

     - Звертаю увагу, що користувачам, у яких змінились реєстраційні дані (ПІБ, адреса реєстрації місця проживання, код ЄДРПОУ організації тощо), потрібно скасувати чинний сертифікат одним зі способів:

     - за електронним запитом; 

     - за заявою у письмовій формі. 

Для цього необхідно зайти на сайт надавача за посиланням ca.tax.gov.ua, обрати меню «Скасування, блокування, поновлення сертифікатів» та визначити зручний для Вас спосіб скасування.

При цьому слід пам’ятати, що скасування кваліфікованого сертифіката ключа є достроковим припиненням його чинності. Скасовані сертифікати ключів поновленню не підлягають.

    Як бути користувачу, якщо  все ж таки було втрачено особистий ключ?

- У такому випадку клієнт зобов’язаний невідкладно звернутися до КНЕДП ДПС за скасуванням кваліфікованого сертифіката у разі:

• компрометації особистого ключа користувача (факт або обґрунтована підозра того, що особистий ключ став відомий іншим особам, втрата можливості подальшого використання особистого ключа із будь-яких обставин, зокрема, втрата або пошкодження носія ключової інформації тощо);

• зміни відомостей, зазначених у кваліфікованому сертифікаті;

• виявлення помилок у реквізитах кваліфікованого сертифіката тощо

Скасування кваліфікованого сертифіката ключа є достроковим припиненням його чинності. 

Наголошую, що скасовані сертифікати ключів поновленню не підлягають!

Останнім часом чи відбулися законодавчі зміни у сфері електронних довірчих послуг та електронної ідентифікації?

- Так. Уряд України приділяє величезну увагу розвитку цифрових технологій, що наразі виправдано часом.

Наприкінці минулого року, 30 грудня 2022 року, Президент України підписав Закон України від 01.12.2022 № 2801-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення укладення угоди між Україною та Європейським Союзом про взаємне визнання кваліфікованих електронних довірчих послуг та імплементації законодавства Європейського Союзу у сфері електронної ідентифікації», який набрав чинності з 1 січня 2023 року. 

Закон пришвидшує інтеграцію України до єдиного цифрового ринку ЄС та максимально наближає національне законодавство у сферах електронної ідентифікації та електронних довірчих послуг до європейських вимог.

Передбачається, що у найближчому майбутньому це стане фундаментом для підписання Угоди між Україною та ЄС щодо взаємного визнання електронних довірчих послуг. А це означає, що електронні довірчі послуги та послуги електронної ідентифікації будуть гармонізовані з європейськими нормами, що значно спростить електронну взаємодію при веденні українського бізнесу з європейськими партнерами.

Що б Ви хотіли побажати клієнтам КНЕДП ДПС наприкінці нашої бесіди?

- З метою безпечного та надійного використання особистого ключа кваліфікованого електронного підпису прошу бути уважними й при цьому:

- забезпечувати конфіденційність та уникнення доступу інших осіб до особистого ключа;

- невідкладно повідомити надавача електронних довірчих послуг про підозру або факт компрометації особистого ключа;

- надавати перевірену інформацію, необхідну для отримання електронних довірчих послуг;

- не використовувати особистий ключ у разі його компрометації, а також у разі скасування або блокування сертифіката відкритого ключа.