Головне управління ДПС у Сумській області повідомляє про проведення контрольно-перевірочних заходів.
Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначаються Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі - Закон).
Відповідно до Закону реєстратор розрахункових операцій - пристрій або програмно-технічний комплекс, в якому реалізовані фіскальні функції і який призначений для реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів (наданні послуг), операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі та/або реєстрації кількості проданих товарів (наданих послуг), операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів та з приймання готівки для виконання платіжних операцій.
Зокрема, до реєстраторів розрахункових операцій належать: електронний контрольно-касовий апарат, електронний контрольно-касовий реєстратор, вбудований електронний контрольно-касовий реєстратор, комп’ютерно-касова система, електронний таксометр, автомат з продажу товарів (послуг) тощо.
Тобто автомат з продажу товарів (послуг) - реєстратор розрахункових операцій, який в автоматичному режимі забезпечує реєстрацію розрахункових операцій при продажу товарів (послуг), як з використанням готівкових коштів або із застосуванням електронних платіжних засобів, жетонів тощо.
Державний реєстр розрахункових операцій, ще з 2017 року містить низку моделей реєстраторів розрахункових операцій (вбудованих електронних контрольно-касових реєстраторів) від різних виробників, для яких передбачено сферу застосування - використання в автоматах з продажу товарів (послуг).
Можливість інтеграції програмних реєстраторів розрахункових операцій та автоматів із штучного продажу товарів також була запропонована та реалізована на ринку України з 2021 року.
Однак, при проведення аналізу діяльності платників податків виявляються непоодинокі випадки в частині ведення господарської діяльності суб’єктами господарювання, які використовують вендингові апарати без їх фіскалізації, тобто без обладнання реєстраторами розрахункових операцій та/або програмними реєстраторами розрахункових операцій.
Так, при проведенні підрозділом фактичних перевірок Головного управління ДПС у Сумській області двох фізичних осіб-підприємців, які здійснюють діяльність на території міста Суми з використанням вендингових апаратів було підтверджено факти продажу кави через автомати самообслугованання необладнані відповідними технічними засобами фіскалізації продажу продукції.
Зважаючи, що обов’язок застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій було поширено на фізичних осіб-підприємців (платників єдиного податку 2-4 груп), ще з 1 січня 2022 року та поновлену відповідальність з 1 жовтня 2023 року, до вказаних підприємців будуть застосовані штрафні (фінансові) санкції згідно Закону у розмірах, що діють під час воєнного стану.
Крім того, підприємці будуть нести адміністративну відповідальність передбачену санкцією статті 155¹ Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Головне управління ДПС у Сумській області наголошує, що використання автоматів з продажу товарів (послуг) без їх фіскалізації є грубим порушення вимог Закону, за яке передбачена невідворотна відповідальність.
При цьому слід зазначити, що використання програмно-технічних комплексів самообслуговування з приймання готівки для виконання платіжної операції, не переведених у фіскальний режим (не обладнаних переведеними у фіскальний режим реєстраторами розрахункових операцій та/або програмними реєстраторами розрахункових операцій), в Україні забороняється.