Головне управління ДПС у Сумській області інформує платників податків Сумщини про актуальні питання/відповіді, які виникають у платників при дотриманні норм Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних
1. Щодо питань розділу «подання таблиці даних платників податку»
1.1. Які документи, крім пояснень, слід додавати до таблиці даних платника податку?
Відповідно до пункту 14 Порядку № 1165 таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність. Крім пояснень надано можливість платникам надавати копії документів для підтвердження достовірної інформації, зазначеної в таблиці даних. Зокрема, проте не виключно, платником надається інформація про основні фонди, які використовуються у виробничій діяльності, джерела їх походження та документальне підтвердження придбання/оренди тощо.
1.2. Чому в таблиці даних платника не можна зазначати коди УКТЗЕД продукції, яка буде вирощуватись в майбутньому? Чи можна подавати таблицю даних платника податку «на випередження» щодо продукції, яка на разі виготовляється/вирощується?
Отримання попередньої оплати за товари, постачання яких ще не відбулося, не позбавляє платника податку права навести у таблиці даних платника податку інформацію щодо товарів відносно яких вона отримана.
1.3. Яких типових помилок допускаються платники податку при заповненні таблиць даних платника податку?
Типовими помилками при заповненні таблиці даних платника податку є: заповнення всупереч п. 13 Порядку № 1165; зазначення кодів товарів згідно з УКТЗЕД в такому порядку, що неможливо прослідкувати зв'язок між кодами придбання і кодами постачання; зазначення кодів КВЕД, яких немає в реєстраційних даних платника; подання таблиці даних платника податку без пояснення з посиланням на податкову та іншу звітність суб’єкта господарювання.
1.4. Вплив показників позитивної податкової історії на прийняття рішення комісією регіонального рівня про врахування таблиці даних платника податку?
Таблиця даних платника податку - це інформація про специфіку його діяльності. Подання таблиці даних платника податку до контролюючого органу є беззаперечним правом платника податку, без факту зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, направлення письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація якої/якого зупинена в Реєстрі тощо. Рішення комісій регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі про неврахування таблиці даних платника податку не повинно ґрунтуватись на підставі відсутності показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Обґрунтування прийнятого рішення повинно базуватись на комплексному аналізі діяльності платника, реальність здійснення операцій, ланцюг руху товару (роботи/послуги), структуру сформованої суми ліміту в системі електронного адміністрування ПДВ, рівень сплати платежів до бюджету тощо.
1.5. Яким чином підприємство може упередити співпрацю з ризиковим контрагентом, щоб в майбутньому не мати проблем з врахуванням таблиці даних платника податку?
Відповідно до пп. 17.1.9 п. 17.1 ст. 17 Кодексу платник податків має право на нерозголошення контролюючим органом (посадовими особами) відомостей про такого платника без його письмової згоди та відомостей, що становлять конфіденційну інформацію, державну, комерційну чи банківську таємницю та стали відомі під час виконання посадовими особами службових обов’язків, крім випадків, коли це прямо передбачено законами.
Відповідно до пп. 21.1.6 п 21.1 ст. 21 Кодексу передбачено, що посадові та службові особи контролюючих органів зобов’язані не допускати розголошення інформації з обмеженим доступом, що одержується, використовується, зберігається під час реалізації функцій, покладених на контролюючі органи. Відтепер у приватній частині Електронного кабінету платник податків може надати згоду на отримання інформації про себе контрагентом. У режимі «Згода на передачу інформації контрагенту» меню «Згода на передачу інформації» платнику податків: вказати код контрагента; визначити вид інформації; надати згоду. У меню «Інформація про бізнес-партнера» контрагенту: переглянути інформацію, сформувати витяг.
1.6. Чому комісії регіонального рівня не враховують таблиці даних платника податку без зупинення реєстрації податкових накладних?
Подання таблиці даних платника податку до контролюючого органу є беззаперечним правом платника податку, без факту зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, направлення з письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації,
зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація якої/якого зупинена в Реєстрі тощо.
1.7. Чи можуть комісії регіонального рівня прийняти рішення про врахування таблиці даних платника податку, якщо стосовно такого платника прийнято рішення про відповідність п. 8 критеріїв ризиковості платника податку?
При прийнятті рішень про врахування/неврахування таблиць даних платника податку комісії регіонального рівня зобов’язані аналізувати надані підтверджуючі документи платником, реальність здійснення операцій, ланцюги руху товару (роботи/послуги), структуру сформованої суми ліміту в системі електронного адміністрування ПДВ, рівень сплати платежів до бюджету тощо. При цьому не повинні приймати рішення про неврахування таблиці даних платника виключно на підставі факту відповідності суб’єкта господарювання п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Нормами пункту 19 Порядку № 1165 встановлено, що комісії контролюючих органів приймають рішення про неврахування таблиці даних платника податку, зокрема, якщо стосовно платника податку прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, визначених у пунктах 1-5 додатку 1 цього Порядку.
1.8. Чи прийме комісія регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, якщо згідно рішення даної комісії таблиця даних платника податку неврахована?
Нормами Порядку № 1165, Порядку прийняття рішень про реєстрацію/
відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за № 1245/34216 зі змінами (далі - Порядок № 520) не передбачено зворотного взаємозв’язку між прийняттям рішень комісіями регіонального рівня про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації та прийняття рішень комісіями контролюючих органів за результатами розгляду таблиць даних платника податку.
1.9. Як можна додавати коди товарів/послуг згідно з УКТЗЕД/ДКПП в уже прийняту таблицю даних платника податку? Для цього варто подавати ще одну таблицю даних? Якщо так, то які коди варто вказувати: і старі, і нові, чи лише ті, що додаються до попередніх?
Таблиця даних платника податку складається за тими операціями, які є типовими. Отримання попередньої оплати за товари, постачання яких ще не відбулося, не позбавляє платника податку права навести у таблиці даних платника податку інформацію щодо товарів відносно яких вона отримана.
Коди послуг (ДК 016-2010) повинні містити від 5 до 14 знаків (крапка теж рахується як знак). Коди в податкових накладних/розрахунках коригування також мають вказуватися у такому ж вигляді, у якому вони були наведені в таблиці даних платника податку. Якщо на послуги був 5-значний код, то такий же 5-значний код повинен використовуватись і в податкових накладних/розрахунках. У разі значної кількості видів діяльності доцільно подавати окремі таблиці для основних і неосновних видів діяльності. Діяльності можна поділити за групами та відобразити інформацію по них окремо. На один вид діяльності слід обмежитися п’ятьма кодами і вказати тільки основні товари/послуги, які постачаються. Якщо треба більше — краще теж розробити окремі таблиці. Якщо таблиця даних платника податку з певними кодами уже була прийнята, то в інших таблицях даних платника податку їх дублювати не потрібно. Таблиця даних платника податку може містити не більше 6 видів діяльності (кодів КВЕД) і не більше 5 кодів товарів/послуг на кожний вид діяльності. Якщо треба більше — подаємо ще одну або кілька таблиць даних. Якщо товари/послуги були придбані у неплатника ПДВ, то тоді коди УКТЗЕД/ДКПП треба підібрати та вказати самостійно. Якщо додалися нові коди за новими видами діяльності - подаємо нову таблицю даних. У ній повторювати минулі коди не потрібно, вони залишаються діючими. Електронна форма таблиці (ідентифікатор) j (F) 1312303) передбачено обмеження в 99 рядків. Тому рекомендуємо відображати в таблиці даних платника податку коди тих товарів (послуг), які найчастіше придбаваються платником та/або реалізуються.
Звертаємо увагу, що нормами Порядку № 1165 не передбачено алгоритму добавляння кодів товарів/послуг УКТЗЕД/ДКПП до вже врахованої таблиці даних платника податку. Дублювання даних у таблицях даних платника податку не допускається. Тобто коди товарів/послуг, які були зазначені в раніше прийнятій таблиці, не потрібно повторювати в наступних таблицях.
1.10. Яким чином суб’єкту господарювання дізнатися про причини неврахування таблиці даних платника податку?
Відповідно до пункту 17 Порядку № 1165 у рішенні про неврахування таблиці даних платника податку в обов’язковому порядку зазначається причина такого неврахування.
У разі прийняття рішення про неврахування таблиці даних платника податку у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, що стала підставою для неврахування таблиці даних платника податку, а саме: тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
1.11. В який термін розглядається таблиця даних платника податку комісією регіонального рівня? Протягом якого строку комісія центрального рівня може скасувати враховану таблицю даних платника податку?
Відповідно до пункту 15 Порядку № 1165 таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п’яти робочих днів після її отримання.
Відповідно до пункту 40 Порядку № 1165 комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Нормами Порядку № 1165 не передбачено граничних термінів прийняття рішень про неврахування таблиць даних платника податку комісією центрального рівня.
1.12. Чому комісією регіонального рівня прийнято рішення про неврахування таблиці даних платника податку, поданої з ідентичними кодами товарів/послуг згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку?
Пунктом 12 Порядку № 1165 встановлено, що платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою. Відповідно до пункту 13 Порядку № 1165 у таблиці даних платника податку зазначаються: види економічної діяльності відповідно до КВЕД; коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України; коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
Департамент звертає увагу, що таблиця даних платника податку подається платниками податків з метою упередження зупинення податкових накладних/розрахунків коригування.
В той же час, таблиця даних платника податку передбачає, що платник податків буде здійснювати постачання (продаж) товарів/послуг, технічні, якісні та/або інші характеристики яких буде змінено, тобто відмінних за кодами УКТЗЕД/ДКПЕІ від тих, які платник податків отримує/придбаває.
Подання таблиці даних платника податку за своїм видом діяльності, яким передбачено постачання (продаж) товару/послуги, що підприємство отримує/придбаває, не є необхідністю.
1.13. Чи вважається операції з придбання платником нетипових товарно-матеріальних цінностей ризиковими при прийнятті рішення комісією регіонального рівня про неврахування таблиці даних платника податку?
Відповідно до пункту 14.1.221 статті 14 Кодексу ризик - ймовірність недекларування (неповного декларування) платником податків податкових зобов’язань, невиконання платником податків іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.
Пунктом 2 Порядку № 1165 передбачено, що ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту «а» або «б» пункту 185.1 статті 185, підпункту «а» або «б» пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Кодексу за наявності об’єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість виконання свого податкового обов’язку.
Таким чином, якщо платник податку дотримується вимог норм Кодексу та Порядку № 1165, то така діяльність платника податків не вважається ризиковою.
2. Щодо питань розділу: «зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі».
2.1. Чи потрібно подавати пояснення до помилкової податкової накладної, реєстрацію якої зупинено в Реєстрі? Які наслідки не включення відповідної податкової накладної до складу податкового зобов’язання?
Податковим законодавством не передбачено процедури відкликання помилково складених податкових накладних/розрахунків коригування з Реєстру.
Зазначаємо, що податкові органи можуть встановити факт помилкового складання податкової накладної/розрахунку коригування лише на підставі первинних документів при проведенні документальної перевірки. Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Кодексу відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Реєстрі не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов’язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов’язань за відповідний звітний період.
Виявлення розбіжностей даних податкової декларації та даних Реєстру є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.
2.2. Що робити платнику, якщо купівля товару відбулася до 01.01.2017, а реєстрація податкових накладних зупиняється в Реєстрі?
Відповідно до пункту 78.2 статті 78 Кодексу обмеження у підставах проведення перевірок платників податків, визначених Кодексом, не
поширюються на перевірки, що проводяться за зверненням такого платника податків.
У цьому випадку платник може надати до контролюючого органу разом з таблицею даних платника податку, зокрема, акт документальної позапланової перевірки разом з актом інвентаризації залишків товарів, придбання яких відбулося до 01.01.2017.
2.3. Чому відбувається зупинення реєстрації податкової накладної в Реєстрі навіть за наявної діючої таблиці даних платника податку за кодом товару/послуги згідно УКТЗЕД/ДКПП?
Порядком № 1165 передбачено автоматизований моніторинг відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків.
Вказаний механізм діє на основі алгоритмів, які в автоматичному режимі здійснюють перевірку поданих на реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування відповідно до ряду критеріїв, визначених Порядком № 1165.
У разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку № 1165), реєстрація таких податкових накладних/розрахунків
коригування зупиняється.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 1165 податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку № 1165).
Після прийнятих змін до Порядку № 1165 згідно з постановою Кабінету Міністрів України № 1428 від 23.12.2022, у разі наявності в номенклатурі податкової накладної товарів/послуг продавця згідно кодів з УКТЗЕД/ДКПП, на які відсутні діючі таблиці даних платника податку, відбувається автоматизований моніторинг усіх без винятку товарів/послуг на умовному складі платника.
2.4. Рішення про врахування таблиці даних платник податку отримав 15.03.2023, проте реєстрація податкової накладної з номенклатурою товару за кодом УКТЗЕД, зазначеного в таблиці даних платника податку, зупинена в Реєстрі на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій 15.03.2023. Чому так відбувається?
Відповідно до пункту 16 Порядку № 1165 комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування (неврахування), яке надсилається платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Після цього дана таблиця даних платника податку проходить процеси верифікації, валідації та тільки після цього розпочинає свою роботу.
У випадку, якщо платник податку направить таблицю даних платника податку до ДПС і вона буде врахована комісією контролюючого органу, тоді такі податкові накладні/розрахунки коригування, які такий платник складає і направляє на реєстрацію до Реєстру, не повинні підпадати під автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, тобто їх реєстрація не повинна бути зупинена. Це стосується тільки тих податкових накладних/розрахунків коригування, у номенклатурі яких зазначено коди товарів/послуг, наведені у діючій таблиці даних платника податку.
2.5. Яким чином можна подати один раз пояснення з підтверджуючими документами по декількох зупинених податкових накладних, складених на одного контрагента згідно одного договору?
Відповідно до абзацу 2 пункту 6 Порядку № 520 платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунках коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП).
2.6. Що таке умовний склад платника? Чи визначається «умовний склад» лише у випадку постачання товарів, чи також розраховується при наданні послуг/виконанні робіт?
Постановою Кабінету Міністрів України № 1154 від 12 жовтня 2022 року затверджено зміни до Порядку № 1165, зокрема в частині критеріїв ризиковості здійснення операцій, якими виключено норму переважання в залишку понад 50% груп товарів (продукції) визначених ДПС та затверджених відповідним наказом. Отже, з урахуванням таких змін на даний час відбувається автоматизований моніторинг не тільки залишків ризикових, а усіх товарів/послуг на умовному складі платника.
2.7. Зупинена реєстрація податкових накладних на найбільшу суму ПДВ, в той час як інші податкові накладні, складені на цього ж покупця за ідентичним кодом УКТЗЕД зареєстровано. Чим це можна пояснити?
Порядок № 1165 визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Порядком № 1165 передбачено автоматизований моніторинг відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків.
Вказаний механізм діє на основі алгоритмів, які в автоматичному режимі здійснюють перевірку поданих на реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування відповідно до ряду критеріїв, визначених Порядком № 1165 та виключає будь-яке ручне втручання.
У разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкові накладні/розрахунки коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку № 1165), реєстрація таких податкових накладних/розрахунків коригування зупиняється.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 1165 податкові накладні/розрахунки коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку № 1165).
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкові накладні/розрахунки коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку № 1165), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2 Порядку № 1165).
Відповідно до п. 7 Порядку № 1165 у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкових накладних/розрахунків коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкових накладних/розрахунків коригування зупиняється.
2.8. Чи встановлено критерій по сумі продажу на місяць на одного покупця, щоб не відбувалося зупинення реєстрації податкових накладних в Реєстрі? Якщо так, то який розмір цієї суми?
Згідно внесених змін пункту 3 Порядку № 1165 доповнено підпунктами 6 і 7 такого змісту:
«6) обсяг постачання, зазначений у поданій для реєстрації в Реєстрі податкових накладних, яка підлягає наданню отримувачу (покупцю), не перевищує 5 тис. гривень за умови, що стосовно платника податку відсутнє діюче рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більш як у трьох (включно) платників податку;
7) загальна сума абсолютних значень коригування на зменшення суми компенсації вартості товару/послуги їх постачальнику та/або загальна сум а абсолютних значень коригування на збільшення суми компенсації вартості товару/послуги їх постачальнику, зазначених у поданому для реєстрації в Реєстрі розрахунків коригування до податкової накладної не перевищує 5 тис. гривень за умови, що стосовно платника податку відсутнє діюче рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду на більш як у трьох (включно) платників податку.
Обсяг операцій у поточному місяці, зазначених у зареєстрованих в Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування відповідно до пп. 6 і 7 п. З, з урахуванням обсягу операцій у поданій для реєстрації в Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування не перевищує 500 тис. гривень».
2.9. Якщо в податковій накладній, реєстрація якої зупинена в Реєстрі, міститься декілька кодів УКТЗЕД, а в квитанції про зупинення зазначено лише один з них, то чи необхідно платнику податків надавати письмові пояснення та копії документів по всіх кодах?
Відповідно до пункту 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі відповідно до пункту 5 Порядку № 520. Платник має можливість надати підтвердження інформації стосовно постачання товарів/послуг (згідно з кодами УКТЗЕД/ДКПП) в тому числі й тих, що зазначені в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
2.10. Постановою Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2022 року № 1428 11 січня 2023 року запроваджено автоматичну реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування, що були зупинені у період з 14.10.2022 до дати набрання чинності змінами до Постанови № 1165, якщо у таких податкових накладних/розрахунках коригування зазначені операції з реалізації за кодами товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які наявні у врахованій таблиці даних платника податку за наявності суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі. Проте, незважаючи на наявність діючої врахованої таблиці даних платника податку та достатньої суми ліміту в системі електронного адміністрування ПДВ, податкові накладні/розрахунки коригування в деяких платників під автоматичну реєстрацію не потрапили. В чому причина?
Звертаємо увагу, що автоматична реєстрація податкових накладних/ розрахунків коригування по постанові Кабінету Міністрів України від 23.12.2022 № 1428 - це одноразова подія, яка вже відбулась 11 січня 2023 року за умови виконання відповідних вимог постанови, таких як: реєстрація таких податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких була зупинена в період з 14.10.2022 по 10.01.2023 року; станом на 11.01.2023 наявність врахованої таблиці даних платника податку за рішення комісії контролюючого органу по кодах УКТЗЕД/ДКПП, які зазначені в податкових накладних/розрахунках коригування; відсутність рішення по податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація якої/якого була зупинена в Реєстрі на регіональному або центральному рівні ДПС; наявність ліміту в системі електронного адміністрування ПДВ, достатнього для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
3. Щодо питань розділу «Відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку»
3.1. Підприємство отримало рішення про відповідність пункту 7 Критеріїв ризиковості платника податку. Які документи потрібно подати контролючому органу для зняття цього критерію? Фінансова звітність подана та прийнята податковою.
У разі, якщо підставою для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку визначено неподання платником податку на прибуток контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Кодексу, платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку (код форми J1314901), до якого прикріпити пояснення та копії документів, що підтверджують подання фінансової звітності (копії поданої звітності, квитанції про тощо) (формат .jpg, .pdf, розмір одного файлу не перевищує 2 Мб).
3.2. На підприємстві працюють директор і бухгалтер, присвоєно ризиковість (пункт 8) з причини «відсутні трудові ресурси». Як зняти ризиковий стан, якщо підприємство фактично не працює через війну, немає необхідності наймати додатковий персонал? Усі інші пояснення/документи були надані, комісія відмовила двічі.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня та приймається відповідне рішення шляхом відкритого голосування більшістю голосів присутніх на засіданні членів такої комісії.
Прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність платника критеріям ризиковості та зупинення надалі реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі не перешкоджає діяльності підприємства.
На сьогодні чинним законодавством передбачено механізм прийняття рішень контролюючим органом про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі незалежно від того, чи включений платник податків до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, чи ні.
Зазначення вказаної підстави для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості зумовлено визначенням обставин щодо здійснення платником податку господарських операцій в обсягах та умовах, що передбачають залучення додаткових трудових ресурсів.
Відповідно до Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 28.09.2005 № 286, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 листопада 2005 року за № 1442/11722 показник середньої кількості усіх працівників в еквіваленті повної зайнятості характеризує умовну кількість працівників (робочих місць), що відпрацювали повний робочий день, яка необхідна для виконання встановленого (визначеного) підприємством обсягу робіт (послуг). Методика його визначення базується на перерахунку оплаченого робочого часу усього персоналу (штатні працівники, сумісники, працюючі за договорами), що залучався до роботи у звітному періоді й отримував відповідну заробітну плату, в умовну кількість працівників, яких було б достатньо підприємству для виконання фактичного обсягу роботи за умови роботи всіх працівників упродовж повного робочого дня, виходячи зі встановленої його тривалості. Разом з тим, члени комісії контролюючого органу мають право переглядати всю інформацію про платників податку, наявну в ДПС, тому визначити єдиний підхід до визначення ризиковості платника податку різних платників податків не вбачається за можливе.
3.3. Як вийти з ризиковості новоствореному підприємству? Також цікавить послідовність кроків для зняття ризиковості ФОП.
Звертаємо увагу, що для всіх без винятку платників податку на додану вартість запроваджено єдиний механізм розгляду питання комісією регіонального рівня прийняття рішення щодо відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначений пунктом 6 Порядку № 1165.
3.4. Чи будуть переглянуті старі рішення про визнання підприємств ризиковими після прийняття змін до Порядку № 1165, які визначають перелік обов’язкової інформації, яка має бути вказана у відповідних рішеннях?
Відповідно до принципу незворотності дії у часі нормативно-правових актів, прийняті рішення, що набрали чинності, не підлягають перегляду через набрання чинності змін до Порядку № 1165, внесених постановою Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2022 року № 1428. Разом з тим, платник податку має право подати інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та у разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості, платник отримає нове рішення, форма та положення щодо заповнення якого змінено.
3.5. Яким чином підприємство може зняти статус ризикового платника (пункт 8), якщо в обґрунтуванні зазначено про здійснення господарських операцій з іншим ризиковим платником податків? Адже у період проведення господарських операцій контрагент не мав ознак ризиковості, всі податкові накладні були зареєстровані в Реєстрі. Яким має бути алгоритм дій платника, якщо податковий орган вказує на ризикового покупця; який алгоритм дій, якщо ризиковий постачальник?
Відповідно до пункту 6 Порядку № 1165 комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку. Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Таким чином платник податку, якого внесено у перелік платників, що відповідають критеріям ризиковості платника податку, має право подати на розгляд комісії регіонального рівня пояснення та копії документів, що можуть підтвердити реальність господарських операцій із зазначеним контрагентом.
3.6. Що робити якщо діяльність відновлена, бізнес релоковано на територію України, але втрачено всі первинні документи, складені до 24.02.2022? Наразі підприємство віднесено до переліку ризикових, і для виведення із ризиків податковий орган вимагає документи на 2021 рік.
Якщо платник податку, відповідно до вимог Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов'язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225, подав до контролюючого органу заяву у довільній формі щодо втрати (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп'ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) воєнні (бойові) дії, які оточено (заблоковано) або тимчасово окуповано збройними формуваннями російської федерації та контролюючим органом прийнято вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов'язку.
За результатами розгляду пояснення та копій документів, направлених на розгляд, комісія регіонального рівня приймає рішення про відповідність/ невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку шляхом відкритого голосування більшістю голосів.
Також платник податку має право звернутися до суду.